Nawigacja
WAŻNE INFO
  Strona Główna
  SEKRETARIAT
  Kontakt
  DZIENNIK VULCAN
  1,5% DLA SZKOŁY -kliknij

AKTUALNOŚCI
  Rekrutacja 2024/2025
  WAN - warsztaty
artystyczno -naukowe
  WAKACYJNE PÓŁKOLONIE
POD BRZOZAMI
  LABOLATORIUM PRZYSZŁOŚCI
  INNOWACJE I INNE CIEKAWOSTKI LEKCYJNE

BĄDŹ PUNKTUALNY
  Plan lekcji
  Dzwonki
  Dni wolne od zajęć

ORGAN SZKOŁY:
  Dyrekcja
  Zarząd Rady Rodziców
  Samorząd Uczniowski

HISTORIA I HYMN SZKOŁY
  Historia Szkoły
  Hymn szkoły

DLA UCZNIÓW I RODZICÓW
  GODZINY DOSTEPNOŚCI NAUCZYCIELI
  DUSZPASTERSTWO
  ZAJĘCIA DODATKOWE
  Świetlica szkolna
  Pedagog szkolny
  Biblioteka
  Stołówka szkolna

DOKUMENTACJA:
  Statut
  Program wychowawczy
  Wizerunek ucznia
  Zgoda na wycieczkę

 
  Oferta - Wynajem sal
 

  Kino Śnieżka

BIP
  Biuletyn Informacji Publicznej

   Wydarzenia
PonWtŚrCzwPiSoNie
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
   Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło

Zapamiętaj mnie



Zapomniane hasło?
Czy można pogodzić moralność z polityką?
CZY MOŻNA POGODZIĆ MORALNOŚĆ Z POLITYKĄ?

Polityka występuje w życiu człowieka od tysięcy lat. Po świecie stąpały najróżniejsze rodzaje polityków: od takich, którzy kierowali się dobrymi zasadami, po tych, którzy chcieli osiągnąć swój, nierzadko nikczemny, cel, nie zważając na drogę, która do tego prowadziła. Można więc powiedzieć, że moralność jest ściśle związana z polityką i może być z nią pogodzona.

   Istnieją dwa przypadki ludzi, którzy, postępując moralnie, są politykami. Pierwszą z nich jest grupa takich, którzy zachowują się zgodnie z panującymi normami i osiągają przy tym sukces. W kraju, w którym się to dzieje, muszą być bardzo dobre warunki. Musi być on pozbawiony większych wad, obywatele nie mogą być w nim zastraszani i omamiani przez media, muszą mieć wolny wybór i myśleć samodzielnie. Poza tym politycy z takiego państwa nie mają prawa bać się zagranicznych wpływów. Za przykład może posłużyć ostatnia sytuacja z Węgier, gdzie została wprowadzona nowa konstytucja i znaczące reformy, między innymi opodatkowanie międzynarodowych korporacji bankowych. Nie spodobało się to Unii Europejskiej, która zagroziła Węgrom różnymi sankcjami. Węgierska konstytucja zawiera również treści chrześcijańskie i odnoszące się do Boga, za co jest krytykowany premier Węgier - Viktor Orban, ponieważ obecnie w Europie upowszechniany jest laicki model państw.

   Drugą grupą moralnych polityków jest ta, która nie może liczyć na wielki sukces, ponieważ jest szybko odsuwana od władzy, a nawet często nie ma możliwości dojścia do niej przez różne sposoby polegające przede wszystkim na oczernianiu jej, zazwyczaj skutecznym. Zachodzi to w krajach, gdzie niestety większość ludzi nie interesuje się na tyle sprawami własnej ojczyzny, że telewizji i prasie łatwo mieć na nich niedobry wpływ. Potwierdzeniem może być to, co dzieje się w Polsce, a mianowicie przypadek ostatnich wyborów, kiedy to Państwowa Komisja Wyborcza miała problem z zarejestrowaniem list wyborczych Kongresu Nowej Prawicy, a po tym zdarzeniu Sąd Najwyższy nie chciał rozpatrzyć petycji ze skargą dotyczącą tej sprawy. Poza tym występuje także grupa ludzi łączących politykę z moralnością, lecz nie posiadająca wielkich możliwości. Nie może się ona wybić z powodu swych poglądów chrześcijańskich, chcąc łączyć życie polityczne z Bogiem oraz stawiać takie warunki, które ogólnie nie chcą być akceptowane we współczesnym świecie, mimo tego, że słuszne i moralne. Do takiego przypadku można zaliczyć polityka Marka Jurka i jego partię Prawicę Rzeczypospolitej, która nie odnosi sukcesów w wyborach i jest mało znana.

   Wyżej wymienione przykłady pokazują, że można pogodzić politykę z moralnością, odnosząc nawet pozytywne skutki, jednak moralni politycy, chcąc dobra dla obywateli swej ojczyzny i szacunku dla niej, często są szykanowani przez wyżej postawione organizacje oraz osoby, którym zależy głównie na pieniądzach i nie przejmują się sprawami zwykłych ludzi.

Łukasz Chudy, kl. I LO